به گفته دونگ لیجوان، آمارگیر ارشد اداره ملی آمار چین، کاهش ماهانه شاخص قیمت مصرفکننده عمدتا ناشی از کاهش قیمتهای مرتبط با گردشگری است، زیرا فعالیتهای مسافرتی مردم پس از تعطیلات روز کارگر در اول تا پنجم ماه مه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
همچنین تورم اصلی چین در این ماه بدون احتساب غذا و انرژی،۰.۲ درصد کاهش اما نسبت به سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، شاخص قیمت تولیدکننده چین پس از افت مداوم در ۶ ماه گذشته، رشد ماهانه مثبتی را به ثبت رساند و کاهش سالانه آن به دلیل بازگشت قیمت محصولات صنعتی داخلی و همچنین بهبود شرایط بنیادی بازارهای صنعتی بوده است.
دادههای اداره ملی آمار چین نشان میدهد که در ماه گذشته، قیمت بلیت هواپیما، اجاره خودرو و بلیت اتوبوس در چین به ترتیب ۹.۴ درصد، ۷.۹ درصد و ۲.۷ درصد نسبت به ماه آوریل کاهش یافته است.
اکونومی نوشت، بهطور کلی بر اساس آمار این مرکز، در ماههای ژانویه تا مه، شاخص قیمت مصرفکننده چین ۰.۱ درصد در سال افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت تولیدکننده این کشور ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت./تجارت نیوز