در این نشست، مدیرکل نوسازی و توسعه مدارس استان اصفهان با اشاره به اهمیت سرمایهگذاری در آموزش و پرورش، بیان کرد که همکاری خیرین در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری را در حوزههای مختلف آموزشی به همراه داشته است.
ناصر فتحی با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین جشنواره خیرین، از حضور وزیر و هیئت همراه و مدیران مجمع خیرین از سراسر کشور خبر داد و تأکید کرد که اصفهان در زمینه پروژههای آموزشی رتبه نخست کشور را دارد.
وی همچنین از تعریف ۲۴۶ پروژه آموزشی مهم در طرح ملی نهضت عدالت فضا خبر داد که شامل احداث بیش از ۱۴۹۵ کلاس درس است.
فتحی خاطرنشان کرد که تا کنون ۱۲۸ پروژه با اعتبار ۱,۶۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسیده و برای سال آینده نیز ۱۱۸ پروژه دیگر تحویل خواهد شد.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز اصفهان نیز با ابراز گلایه از غفلت نهادهای دولتی و صنایع در مسئولیت اجتماعی خود در زمینه مدرسهسازی، یادآور شد که خیرین با تحویل ۱۴ هزار کلاس درس، همواره در تلاش برای رفع کمبودهای فضای آموزشی هستند.
نقش حیاتی خیرین در توسعه آموزش و پرورش
فریدالدین عبدیزدان بر لزوم توجه بیشتر بخشهای اقتصادی به تأمین فضا و تجهیزات آموزشی تأکید کرد و نقش رسانهها در جذب مشارکتهای مردمی را مهم دانست.
وی با بیان اینکه بیش از ۲ هزار خیر مدرسهساز در ۱۷ مجمع شهرستانهای استان فعال هستند، از هوشمندسازی بیش از ۳۰۰ کلاس درس خبر داد.
عبد یزدان همچنین به پلتفرم توانمندسازی دانشآموزان و نصب ۲۵۰۰ پنل خورشیدی به منظور رفع ناترازیهای موجود اشاره کرد و بر لزوم نظارت و همراهی مستقیم خیرین در برنامههای آموزشی تأکید کرد.
مدیرعامل مجمع خیرین همچنین به انتقادات خیرین نسبت به عدم بهرهبرداری از ظرفیتهای غیرقابل استفاده املاک آموزش و پرورش پرداخت و گفت: خیرین گلهمندند که چرا دستگاه تعلیم و تربیت از این ظرفیتها استفاده نمیکند.
وی یکی دیگر از چالشهای مهم را بیمسئولیتی دستاندرکاران مسکن مهر و انبوهسازان در تأمین فضای آموزشی مجتمعهای مسکونی عنوان کرد و افزود: در حالی که ساخت مدرسه در این فضاها بر عهده انبوهسازان است، اما بار تأمین فضای آموزشی همچنان بر دوش خیرین باقی مانده است.
عبدیزدان همچنین به مطالبات قانونی خیرین در خصوص معافیتهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: این مطالبات از سوی سازمانهای برنامه و بودجه و مالیاتی مورد توجه قرار نگرفته است.