دیگر پیکاپ بازار یعنی KMC T8 نیز حول و حوش ۵۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار دارد. متقاضیان این پیکاپ کرمان موتور چنانچه قصد داشته باشند این خودرو را از کارخانه خریداری کنند باید نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. اما همین خودرو با قیمتی حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان در بازار حاضر است.
دیگر محصول کرمان موتور یعنی سدان جمع و جور J4 نیز فاصله قیمتی حدود ۱۱ میلیون تومانی بین کارخانه و بازار دارد. کرمان موتور جک J4 را به قیمتی حدود ۷۹۱ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور می کند؛ اما فروشندگان بازار حاضر هستند این خودرو را با قیمتی نزدیک به ۷۸۰ میلیون تومان واگذار کنند. به گزارش خبرنگار ما، بازار خودرو بعد ار بازگشت تحریم ها، خروج شرکای بین المللی ایران خودرو و سایپا و ممنوعیت واردات خودرو مورد توجه سرمایه های سرگردان قرار گرفت و خودرو خود را به تدریج از صف کالاهای جدا کرد و جایی برای خود در صف کالاهای سرمایه ای دست و پا کرد. اما از تابستان ۱۴۰۲ به تدریج ورق برگشت و شاهد خروج سرمایه های سرگردان از بازار خودرو بودیم. این روند تا پایان سال گذشته ادامه داشت و در سال جاری نیز به نوعی ادامه دارد.
بررسی خبرنگار ما از قیمت های بازاری نشان می دهد در حالی که همچنان فاصله قیمتی برای محصولات ایران خودرو و سایپا وجود دارد؛ اما برخی محصولات تولیدی شرکت های خودروساز خصوصی، از جمله سه خودروی یاد شده مسیر برعکس را در بازار طی می کنند و شاهد هستیم که قیمت کارخانه ای آنها از قیمت بازاری گران تر است.
با توجه به بحث واردات خودروی دست دوم خارجی پیش بینی می شود این اتفاق برای تعداد دیگری از محصولات شرکت های خودروساز خصوصی نیز بیفند و قیمت کارخانه ای آنها از قیمت های بازاری گران تر شود.
منبع: اقتصادنیوز