به گزارش اکو رسانه ، به نقل از ایرنا، شهر رشت مرکز استان گیلان ۲۷ و ۲۸ آبانماه، میزبان نخستین اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر است و نشستی که هدف آن تقویت همکاریهای منطقهای، افزایش تعاملات اقتصادی و هماهنگی در زمینه توسعه پایدار و حفاظت محیطزیست در بزرگترین پهنه آبی بسته جهان است؛ از این رو بهره گیری استان های شمالی ایران از مسیرهای آبی مشترک و طراحی تورهای دریایی بین المللی گامی مهم در معرفی جاذبه های طبیعی تاریخی و فرهنگی ایران و تقویت پیوند ملت های حاشیه خزر به شمار می رود.
باوجود برخورداری نوار شمالی کشور از حدود ۸۰۰ کیلومتر ساحل در حاشیه دریای خزر که ۲۷۰ کیلومتر آن به استان گیلان اختصاص دارد، تاکنون برنامه منسجم و دقیقی برای بهرهگیری از ظرفیتهای گسترده گردشگری دریایی و مسیرهای تالابی و رودخانهای این خطه تدوین نشده است؛ این در حالی است که گیلان با تنوع زیستی کمنظیر، مناظر ساحلی و زیرساختهای در حال توسعه، میتواند به یکی از قطبهای اصلی گردشگری دریایی کشور تبدیل شود.
در شرایطی که سیاستهای کلان کشور بر گسترش اقتصاد دریامحور تأکید دارد، فعالسازی ظرفیتهای گردشگری دریایی در گیلان نهتنها به رونق اقتصادی منطقه کمک میکند بلکه میتواند موجب افزایش تعاملات بینالمللی با کشورهای حاشیه خزر شود؛ بهرهمندی استان از بنادر مهمی همچون انزلی، کاسپین، آستارا و بندر در حال احداث چمخاله، بستری فراهم کرده که با برنامهریزی اصولی، گیلان را در جایگاه «دروازه گردشگری دریایی ایران» بنشاند.
گیلان استانی چهار فصل برای گردشگری دریایی
طبق اعلام ادارهکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ورود گردشگر دریایی به این استان هر سال افزایش می یابد و صدها هزار گردشگر در پهنه های آبی این استان حضور یافته تا از نعمت دریا بهره مند شوند.
در حال حاضر در این استان بیش از ۴۰ مرکز شناخته شده ارائه دهنده خدمات دریایی وجود دارد و کل قایقهای تفریحی ثبت شده استان نیز حدود چهار هزار فروند است که از این تعداد ۵۰۰ فروند قایق و ۲۰۵ فروند جت اسکی ثبت شده، مجاز به ارائه خدمات گردشگری دریایی هستند.
شهرستان بندرانزلی نیز، با برخورداری از مواهب طبیعی تالاب بین المللی، دریای خزر، بنادر، کاسپین و مارینای منطقه آزاد انزلی و فعالیت بیش از ۳۰ شرکت تعاونی قایقرانی و اشتغال حدود هزار قایقران در این عرصه به نوعی قطب گردشگری دریایی گیلان به شمار میرود.
آب و هوای معتدل، برخورداری از سواحل شنی زیبا در جوار دریای خزر و تالاب بینالمللی انزلی پتانسیلهای گیلان برای گردشگری دریایی در چهار فصل سال بشمار میروند موضوعی که افراد بومی منطقه و قایقرانان نیز به آن اشاره دارند اما تاکنون ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری دریایی در گیلان به طور شایسته فراهم نشده است.
یکی از راههای کاهش هزینه سفرهای دریایی ایجاد رقابت و استفاده از شناورهای کوچک و بزرگ در بخش توریسم و گردشگری دریایی است درحالیکه در دریای خزر تا مدتی قبل فقط یک شناور بزرگ تفریحی به جابجایی مسافر می پرداخت که آن هم مدتهاست از اسکله راهی دریا نشده است
پرداخت تسهیلات همراه با تنفس و بهره کم میتواند به قایقرانان برای خرید اتوبوس های دریایی و تفریحی کمک کند و اگر هر تعاونی ۱۰ قایق مبله داشته باشد ظرفیت جذب مسافر و گردشگر در این شهرستان چند برابر افزایش خواهد یافت.
یکی از راههای کاهش هزینه سفرهای دریایی ایجاد رقابت و استفاده از شناورهای کوچک و بزرگ در بخش توریسم و گردشگری دریایی است درحالیکه در دریای خزر تا مدتی قبل فقط یک شناور بزرگ تفریحی به جابجایی مسافر می پرداخت که آن هم مدتهاست از اسکله راهی دریا نشده است.
رفع موانع گردشگری دریایی تنها خواسته سرمایه گذاران
داریوش توکلی ،مالک کشتی میرزا کوچکخان (تنها کشتی گردشگری) تنها کشتی کروز مسافربری در ایران و دریای خزر که توسط کشور ژاپن در پنج طبقه ساخته شده است، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، خواستار رفع موانع گردشگری دریایی شد و گفت: باید از ایجاد مزاحمت برای سرمایه گذار و از سختگیری های بیمورد پرهیز شود.
وی با بیان اینکه هزینه نگهداری ماهانه این کشتی بیش از سه میلیارد ریال است؛ اظهار کرد: با این وضعیت، کشتی سالهاست از جای خود در اسکله حرکت نکرده و درآمدی حاصل نشده است.
وی بیان کرد: باید از سرمایه گذار حمایت کرد و نباید آنها را پشت درهای بسته منتظر نگهداشت بلکه مدیران باید به راهاندازی کشتیها و بسترسازی برای توسعه گردشگری دریایی کمک کنند.
توکلی گفت: میرزا کوچکخان تنها کشتی کروز مسافربری در ایران و دریای خزر با ۲۱ اتاق و ۱۰۰ سال گارانتی و ۲ موتور اصلی هشت سیلندر و سه موتور ژنراتور است که در صورت تعمیر یکی از این موتورها که ایراد دارد کاملا برای حرکت آماده است.
وی با انتقاد از برخوردهای سلیقهای برخی از مسئولان استانی گفت: برخی بدنبال ترک کشتی از این بندر هستند، برخی نیز ادعای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی دارند درحالیکه حتی یک کشتی را نیز نتوانسته اند وارد کنند.
توکلی ظرفیت این کشتی را ۲۶۴ مسافر اعلام کرد و افزود: این کشتی تفریحی دارای اتاقهای متعدد تشریفاتی، کافی شاپ و اتاق تلویزیون است اما ورود به کشتی در شرایط حاضر سخت و دشوار است.
وی ادامه داد: در شرایط این چنینی برخی به دنبال به گل نشاندن کشتی میرزا کوچک هستند اما این کار به صلاح استان نیست، این کشتی می تواند برای اقتصاد این منطقه بسیار مفید و ارزشمند باشد.
تهیه طرح جامع گردشگری دریایی برای نوار ساحل گیلان
یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان کشتی تفریحی میرزا کوچک خان را ظرفیت بسیار مطلوبی در دریای خزر دانست که طی سالهای اخیر در عرصه گردشگری عملکرد مطلوبی داشته است و عنوان کرد: فعالیت این کشتی اکنون به علت مشکلاتی محدود شده است که یکی از این مسائل استهلاک آن است.
رضا حسن پور افزود: البته در استان گیلان حدود ۲ هزار قایق در ایام مختلف سال اقدام به جابجایی مسافر می کنند که بیشترین تعداد آنها در شهرستانهای بندرانزلی، کیاشهر، لنگرود و چمخاله است.
وی، رونق گردشگری دریایی را منوط به همکاری تنگاتنگ دستگاههای مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد و افزود: باید طرحهای مشترک بیشتری برنامه ریزی و اجرا شود.
در این میان نظر کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی هم آن است که گردشگری استان تاکنون اقدام موثری برای رونق گردشگری دریایی نداشته و برنامهای در این زمینه ارائه نکرده است.
بندرچمخاله تنها بندر گردشگری شمال کشور
نوار ساحلی کشور در گیلان و مازندران با وجود بنادر تجاری مهمی مانند بندرانزلی، کاسپین، آستارا، امیرآباد و نوشهر فاقد بندری گردشگری است؛ بندرچمخاله در لنگرود تنها بندر گردشگری شمال کشور محسوب می شود که مراحل احداث آن در ۲ فاز از سال ۹۷ در گیلان آغاز شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بندرچمخاله را تنها بندر گردشگری شمال کشور اعلام کرد و افزود: فاز اول این پروژه با صرف اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تا شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد.
حسین یونسی در مورد روند پیشرفت این پروژه با کاربری گردشگری، تفریحی و ورزشهای آبی که در ۲ فاز تعریف شده است به ایرنا گفت: فاز اول این بندر شامل احداث زیر ساختهای بندری مانند جاده دسترسی به طول ۸۰ متر، پل دسترسی در داخل آب به طول ۳۵۰ متر و ۲ بازوی موج شکن و حوضچه آرامش است و در احداث این پروژه عمق آب طوری در نظر گرفته شده که رسوب وارد حوضچه نشود.
وی اضافه کرد: عمق حوضچه بندرچمخاله برای پهلوگیری شناورهای تجاری هم مناسب اما چمخاله بندری تجاری نیست؛ در این بندر شناورها و قایق های تفریحی که آبخور بالایی ندارند می توانند پهلوگیری کنند و کشتی های مانند میزار کوچک خان نیز براحتی قادر به پهلو گیری در این بندر خواهد بود.
یونسی اظهار کرد: در بندرانزلی نیز یک حوضچه برای گردشگری اختصاص یافته که در مرحله انعقاد قرارداد است و به زودی به سرمایه گذار باری احداث هتل و اسکله های تفریحی واگذار می شود؛ زیرساخت های اسکله تفریحی بندرانزلی در سالهای گذشته ایجاد و همه مجوزها اخذ و به مرحله انعقاد قرار داد رسید؛ این اسکله طی سه سال آینده تکمیل و راه اندازی خواهد شد.
به گفته وی مسافران و گردشگران می توانند با استفاده از این خط دریایی مسیر بین بندرانزلی تا اسکله مارینای بندر کاسپین را بدون استفاده از ماشین طی کنند؛ راه اندازی و بهره برداری از این ۲ پروژه گردشگری به شهرستانهای بندرانزلی و لنگرود برای جذب توریست ایرانی و خارجی کمک می کند.
همزمان با شروع بندر چمخاله در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی نیز اسکله تفریحی مارینا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۹۷ افتتاح و به بهره برداری رسید؛ این اسکله به عنوان مهمترین زیرساخت عملیاتی کردن گردشگری دریایی در دریای خزر مطرح شد که امکان پهلوگیری حدود ۳۰۰ شناور را دارد و گام مهمی در جهت ایجاد و توسعه گردشگری دریایی و اشتغالزایی در بخش صنعت گردشگری عنوان شد اما به دلایل متعددی این اسکله هم نتوانست به موفقیت مورد نظر دست یابد.
کمبود شناورهای تفریحی در دریای خزر
کارشناسان معتقدند یکی از ظرفیت های مناسب دریای خزر گردشگری دریایی است که می تواند در بهبود و رونق اقتصاد دریا محور کشورها و مناطق ساحلی این دریا موثر باشد اما این امربه هم افزایی ظرفیت، هماهنگی و همکاری همه دستگاه ها و سازمان مرتبط با این حوزه مهم نیاز دارد.
امکان توسعه گردشگری دریایی در خزر خصوصا بعد از اتمام ساخت کشتی تفریحی در حال ساخت در بندر آستراخان روسیه می تواند این امکان را فراهم سازد تا گردشگری دریایی بین المللی در بنادر خزر فعال شود این کشتی گردشگری امکانات هتلی پنج ستاره با ظرفیت ۲۹۰ مسافر را خواهد داشت.
منطقه آزاد انزلی ۲ مجتمع بندری در دریای خزر دارد که یکی از این بنادر بندر باسابقه انزلی و بعدی بندر جدید الاحداث کاسپین است که در سالهای اخیر هر ۲ بندر اقدام به ساخت و بهر برداری از اسکله مارینا جهت توسعه گردشگری دریایی کرده اند تا خطوط کشتیرانی تفریحی بین بنادر انزلی و مارینا منطقه آزاد انزلی راه اندازی شود.
در سالهای اخیر به منظور توسعه گردشگری دریایی، استفاده از ظرفیت های کارآفرینی، رونق کسب و کار و افزایش جاذبه های گردشگری طرحهایی در منطقه آزاد انزلی به بهره برداری رسید که از جمله آن می توان به ساخت اسکله مارینا جهت توسعه گردشگری دریایی و پهلو گیری شناور های تفریحی دریایی، ورزشهای آبی، ساحلی و دریایی مرتبط با آن، احداث بزرگترین آکواریوم کشور در منطقه آزاد انزلی با سرمایه گذاری خارجی و ساخت فضای مفرح ساحل فاز تجارت منطقه آزاد انزلی با توسعه فضای سبز، آلاچیق، نور پردازی، ساخت المانهای مختلف، پیاده رو، آبنما، سالن های چند منظوره، رستوران های متعدد اشاره کرد.
طرح های اجرا شده در منطقه آزاد انزلی جهت بهره مندی گردشگران از ساحل منطقه آزاد انزلی، ساخت مجتمع های ورزشی متعدد نظیر مجتمع ورزشهای ساحلی زنده یاد سیروس قایقران در این منطقه بعنوان مجهزترین مجموعه ورزشهای ساحلی ایران، مجموعه شطرنج ساحلی، مدرسه غواصی و اولین مدرسه بادبانی در نوار ساحلی فاز تجارت و گردشگری برای برگزاری مسابقات ورزشی ساحلی و توسعه ورزشهای ساحلی در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده است.
استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است
علی عبدالعلی زاده نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور در سفر به گیلان اظهار کرد: توسعه دریا محور ۲ رکن دولت و مردم دارد و نقش دولت در توسعه اقتصاد دریا محور سیاستگذاری و نقش مردم توسعه آفرینی است چرا که توسعه با مردم ایجاد می شود.
وی ادامه داد: از ۱۳۲۷ تاکنون برنامه های توسعهای مختلفی برای کشور تدوین شد اما آیا توانسته ایم به توسعه دست یابیم؟ این برنامه های دولتی توسعه آفرین نیستند و با کارمند دولت نمیتوان توسعه آفرینی کرد اما بخش خصوصی به علت آنکه منافع شخصی را به رونق گره زده، برای دستیابی به توسعه تلاش می کند.
وی با بیان اینکه مردم ایران و گیلان با دریا غریبهاند، گفت: برای دستیابی به توسعه باید نخست آن را فهمید و بعد توسعه آفرینی کرد ضمن آنکه نمی توان یک نسخه واحد برای توسعه پیچید و هر شهر و روستا نسخه ای مجزا دارد به طور مثال در گیلان نسخه توسعه آستارا با رشت و بندرانزلی متفاوت است.
عبدالعلی زاده اضافه کرد: دولت سیاستگذاری بلد نیست و مردم توسعه آفرینی نمی دانند؛ باید به دولت سیاستگذاری آموخت و به مردم توسعه را آموزش داد، برای رسیدن به مفهوم توسعه که گذر از مرز دانش جهانی است باید مطالعه بیشتری داشته باشیم که اگر از مرز دانش عبور کردیم به توسعه خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه مفهوم رشد، پیشرفت و توسعه باهم متفاوت است، گفت: رشد به معنای اضافه شدن کمی، پیشرفت بهبود کیفی و توسعه به معنای تغییر و عوض شدن مفهوم است؛ ما برای دستیابی به توسعه دریامحور باید با دریا زندگی کنیم و بهره واقعی را از آن ببریم.
عبدالعلی زاده اظهار کرد: استان گیلان باید بتواند بدون اتکاء به اعتبارات دولتی و با پشتوانه، جلب نظر و اعتماد مردم به توسعه دست یابد. باید درست سیاستگذاری کرده و به خاطر فهم آنچه که می خواهیم انجام دهیم با مردم به تفاهم برسیم تا مردم مشارکت کرده و توسعه آفرین باشند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است؛ طبیعت خزر برای شنا مناسب نیست و اکثر مردم ایران شنا در دریا خزر را نمی دانند اما گردشگری دریایی مایه آرامش است و چون تاکنون چنین خدماتی به مردم در حوزه دریایی ارائه نکرده ایم نمی توانیم بگوییم استقبال نمی کنند.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور تاکید کرد: باید در کوتاه ترین زمان لنجها و کشتیهای گردشگری در دریای خزر راه اندازی شود تا پای مردم ایران به دریا برسد و در این میان منطقه آزاد انزلی با راه اندازی گردشگری دریایی در این زمینه پیش قدم شود و طی برنامهریزی تورهای یک روزه مردم را با دریا آشنا کند.
وی ادامه داد: می توان با حمل بار و مسافر مردم را از بنادر شمالی ایران به باکو و قزاقزستان منتقل کرد و به این ترتیب ظرفیت اشتغال را افزایش داد. همچنین با راه اندازی و ایجاد کارخانه کشتی سازی و تعمیرات آن می توان در بنادر گیلان کشتی های سه تا پنج هزار تنی باری و گردشگری را ساخت و تعمیر کرد.
عبدالعلی زاده با بیان اینکه اینها همه ظرفیت اشتغال آن هم قابل توجه است، گفت: در خصوص ایجاد صنایع شیلاتی نیز معتقدم این محصولات جایگزین مناسبی برای صادرات نفت کشور خواهند بود؛ استعدادهای شگرفی در این حوزه وجود دارد و در مجموعه های پرورش ماهی استان اقدامات مهمی در زمینه پرورش و تکثیر انواع ماهیان خاویاری در دست انجام است.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور همچنین بر توسعه روابط فرهنگی با کشورهای همسایه خزر تاکید کرد و افزود: با راه اندازی کشتی مسافربری می توانیم به توسعه فرهنگی کشور کمک کنیم زیرا فرهنگ توسط دولتها ایجاد نمی شود بلکه مردم به رشد فرهنگی جوامع کمک می کنند. باید با گسترش راههای ارتباطی این پیوند را بین کشورهای حاشیه خزر برقرار کنیم.
وی اضافه کرد: برای توسعه سیاستهای دریا محور در گیلان ۲ مشکل اساسی وجود دارد، نخست وضعیت تالاب بین المللی انزلی است که در معرض نابودی قرار دارد و دیگری پسروی آب دریای خزر که باید با برگزاری جلسات مشترک با کشورهای حاشیه خزر و تشکیل تیم تحقیق و بررسی حقابه خزر مطرح و مورد بررسی قرار گیرد این مساله نیازمند کار مشترک و طولانیمدت و جدی است.
وی ادامه داد: برای ایجاد دانشکده دریایی در استان گیلان نیز برنامه ریزی خواهیم کرد تا علاقمندان به رشته دریانوردی در این دانشکده به تحصیل بپردازند.
نقش دولت در توسعه اقتصاد دریا محور سیاستگذاری و نقش مردم توسعه آفرینی است چرا که توسعه با مردم ایجاد می شود.
همچنین نماینده رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای دستیابی به توسعه دریامحور باید با دریا زندگی کنیم و بهره واقعی را از آن ببریم، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت گردشگری در دریای خزر حق مسلم مردم است و گردشگری دریایی مایه آرامش است.
نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور با تاکید بر راه اندازی گردشگری دریایی در استان گیلان، گفت: میتوان با حمل بار و مسافر مردم را از بنادر شمالی ایران به باکو و قزاقستان منتقل کرد و به این ترتیب ظرفیت اشتغال را افزایش داد.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت بالقوه این استان در حوزه اقتصاد دریا محور گفت: گیلان میتواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود زیرا در این استان بنادر مهمی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند
وی همچنین بر توسعه روابط فرهنگی با کشورهای همسایه خزر تاکید کرد و افزود: با راه اندازی خطوط مسافربری دریایی می توانیم به توسعه فرهنگی کشور کمک کنیم زیرا فرهنگ توسط دولتها ایجاد نمی شود بلکه مردم به رشد فرهنگی جوامع کمک می کنند. باید با گسترش راههای ارتباطی این پیوند را بین کشورهای حاشیه خزر برقرار کنیم.
عبدالعلی زاده با بیان اینکه برای توسعه سیاستهای دریا محور در گیلان دو مشکل اساسی وجود دارد، اذعان کرد: نخست وضعیت تالاب بین المللی انزلی است که در معرض نابودی قرار دارد و دیگری پسروی آب دریای خزر که باید با برگزاری جلسات مشترک با کشورهای حاشیه خزر و تشکیل تیم تحقیق و بررسی حقابه خزر مطرح و مورد بررسی قرار گیرد که این مساله نیازمند کار مشترک و طولانی مدت و جدی است.
گیلان میتواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود
هادی حقشناس استاندار گیلان نیز در این باره با بیان اینکه ظرفیت این استان در حوزه اقتصاد دریا محور بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: سه درصد مساحت کشور مربوط به گیلان است ولی سهم این استان از توزیع سرانه تولید ناخالص ملی بسیار پایین است و تا زمانی که این سرانه افزایش پیدا نکند نمیتوان به موفقیت رسید.
نماینده عالی دولت در گیلان افزود: استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا محور می تواند علاوه بر توسعه اقتصاد کشاورزی استان، زمینه افزایش درآمد سرانه مردمان استان را فراهم کند.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت بالقوه این استان در حوزه اقتصاد دریا محور گفت: گیلان میتواند به مهد اقتصاد دریا محور کشور تبدیل شود زیرا در این استان بنادر مهمی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند.
حقشناس ایجاد دانشکده دریایی را از پیش نیاز های توسعه اقتصاد دریا محور در استان دانست و تصریح کرد: بخش عمدهای از دانشجویان حوزه دریا در این استان برای تحصیل در رشته های دریایی به استانهای دیگر میروند و این در حالی است که امروزه بسیاری از کشورها با توسعه صنعت دریانوردی و خدمات دهی در این زمینه، درآمدی بالاتر از کل درآمد کشور ایران با وجود دارا بودن منابع نفت و گاز دارند.
وی با بیان اینکه کشتیهای مسافربری باید وارد دریای خزر و سواحل گیلان شوند، گفت: با اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی چندین شناور از جنوب کشور وارد دریای خزر خواهد شد و به توسعه صنعت گردشگری دریایی کمک شایانی خواهد کرد.
استاندار گیلان از تردد ۸۶ کشتی با پرچم جمهوری اسلامی در دریای خزر خبر داد و افزود: باید از این ظرفیت فوق العاده به درستی استفاده کرد زیرا تجارت کشتی جزو پرسودترین مشاغل در دنیا میباشد.
با توجه به نقطه نظرات کارشناسان و مسئولان، تاکنون برای توسعه گردشگری دریایی در شمال ایران با کشورهای حاشیه خزر اقدامات مناسبی انجام نشده اما نخستین گام در این بخش، ایجاد زیرساختهای مناسب و همچنین راهاندازی تورهای گردشگری دریایی است.
گیلان ۲۷ و ۲۸ آبان ماه میزبان اجلاس استانداران حاشیه دریای خزر است؛ چشمانداز همکاریهای منطقهای اجلاس رشت فرصتی برای شکلگیری گفت و گویی تازه میان مدیران اجرایی مناطق ساحلی کشورهای حاشیه خزر است، محورهای اصلی این نشست شامل توسعه پایدار، حفاظت از محیطزیست دریایی، همکاریهای بندری، گردشگری و ترانزیت خواهد بود.
به گفته تحلیلگران، تمرکز بر همکاریهای محلی و منطقهای میتواند به ایجاد شبکهای از استانها و مناطق همکار در اطراف خزر منجر شود، شبکهای که از سطح روابط دولتی فراتر رفته و بنیان توسعهای پایدار برای آینده این پهنه آبی فراهم کند اجلاس استانداران استانهای ساحلی کشورهای حاشیه دریای خزر در شرایطی برگزار میشود که کشورهای حاشیه خزر بیش از هر زمان دیگری به همکاریهای محلی، اقتصادی و زیستمحیطی به ویژه تهدید پسروی آب دریای خزر نیاز دارند و استانهای ساحلی، خط مقدم این همکاریهای تازه محسوب میشوند.