به سوی معنای جدید؛ مروری بر کتاب «یا مرگ یا تجدد: دفتری در شعر و ادب مشروطه»

از نگاه آجودانی، اگرچه در غرب، تجدد با نقد سنت آغاز شد در کشورهایى چون ایران که امروزه در برزخ سنت و مدرنیسم، دست وپا مى‌زنند  نقد ما بیش از آن که متوجه «سنت» باشد، باید متوجه «تجدد» ما گردد.

به گزارش اکو رسانه ، به نقل از عصر ایران؛ جواد لگزیان – برای شناخت شعر و ادب و میراث فرهنگی مشروطه و نقدِ اصولى آن کتاب «یا مرگ یا تجدد: دفتری در شعر و ادب مشروطه» نوشته ماشاءالله آجودانی اثری شایسته و پیشرو است که تلاش دارد تصویرى کلى از ادبیات این دوره و برخى مسائل و مباحث مهم آن به دست دهد.

پیش‌زمینه‌هاى ادب مشروطه؛ نظریه‌پردازان نوآور در ادبیات مشروطه؛ روشنفکر: مشروطیت و امروز؛ عشقى: نظریه‌ها و نوآورى‌ها؛ شعر مشروطه و زمینه‌هاى تاریخى تحول ادب مشروطه؛ ترکیب‌آفرینى و ارتباط آن با فرهنگ شاعران؛ درون‌مایه‌هاى شعر مشروطه (ناسیونالیسم و تجدد)؛ تابلوى مریم؛ و قزوینى و بدفهمى‌هاى نسل ما عناوین مقالات این کتابند که هر یک به توضیح و بررسى جنبه‌ى خاصى از شعر و ادب مشروطه و تحولات آن اختصاص یافته است.

نام کتاب برگرفته از قصیده‌ای از محمّدتقی بهار است که در آن می‌گوید: یا مرگ یا تجدد و اصلاح/  راهی جز این دو، پیشِ وطن نیست/ ایران کهن شده‌ست سراپای/ درمانْش جز به تازه‌شدن نیست.

از همان صفحات نخستین کتاب ماشاءالله آجودانی در جانب تجدد می‌ ایستد و خاطرنشان می‌ کند که تجدد در دوره مشروطه، به‌لحاظ تاریخى و اجتماعى مفهوم گسترده‌اى دارد که مهم‌ترین ویژگى آن را باید در نقدِ استبداد سیاسى و نهادهاى استبدادى جامعه جُست و از نخستین جلوه‌هاى تجددخواهى در ایران، از نوشته‌هاى آخوندزاده و آقاخان کرمانى گرفته تا شعرهاى بهار و ایرج، عارف و عشقى و فرخى و لاهوتى، و در اکثر روزنامه‌هاى عصر، با این نقدِ گسترده و دامنه‌دار روبه‌روییم.

در تعریفی راهگشا ماشاءالله آجودانی با تاسی از اندیشه آیزایا برلین (۱۹۹۷-۱۹۰۹) تصریح می‌ کند، روشنفکر مى‌ اندیشد و از پیشِ خود درباره‌ى مسائل مهم  صاحب اندیشه‌اى مستقل است، اما «کوشنده»ى فرهنگى و سیاسى بیشتر حامل یا ناقل اندیشه‌ى دیگران است. هر فکر و اندیشه‌اى را  که پسندید و اخذ کرد، به کار مى‌ بندد تا جامعه‌ى خود را دگرگون کند…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو