وزیر صمت در حاشیه بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه :اکسپو ۲۰۲۵ فرصتی برای تقویت ارتباطات بین‌المللی است

اصفهان-مریم مومنی،خبرنگاراکورسانه : سید محمد اتابک، وزیر صمت در حاشیه بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ در جمع خبرنگاران گفت: اکسپو ۲۰۲۵ از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت شرایط بهتری نسبت به سال های گذشته دارد.

وی افزود: این رویداد نتیجه تلاش‌های تولیدکنندگان و برگزارکنندگان است و امیدواریم  این تلاش‌ها به افزایش ارتباطات کشور با کشورهای خارجی منجر شود. در این دوره از نمایشگاه ایران اکسپو، ۱۱۲ کشور شرکت کرده‌اند و بیش از ۳۰ وزیر از دولت‌های مختلف در حال بازدید و مذاکره با تولیدکنندگان هستند.

وزیر صمت با اشاره به جو حاکم بر این رویداد، بیان کرد: این رویداد بیشتر خصوصی است و انتظار می‌رود تجار ایرانی از این فرصت استفاده و قراردادهای خوبی با کشورهای دیگر منعقد کنند.

فرصت همکاری با آفریقا در زمینه‌های صنایع معدنی و فولادی وجود دارد

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) در غرفه گروه فولاد مبارکه ،گفت: طبیعتا اولویت صنایع فولادی و شرکت‌های تولیدی تامین نیازهای داخل است که این اتفاق هم می‌افتد و سهمیه‌ها در این زمینه به صورت کامل پرداخت می‌شود و مابقی محصولات به بازارهای منطقه‌ای و کشورهایی که با آن‌ها تعامل داریم، صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در خصوص همکاری با کشورهای آفریقایی در همه بخش‌ها از جمله صنایع معدنی و فولادی زمینه همکاری وجود دارد، افزود: سومین اجلاس همکاری‌های ایران و آفریقا نیز با استقبال خوبی مواجه شده و فرصت مناسبی برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی است.

فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیر نفتی کشور

سعید زرندی ،مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ به وضعیت صادرات فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: فولاد مبارکه بزرگترین صادر کننده محصولات غیر نفتی در کشور است و در سال جاری با هدف گذاری یک میلیارد دلاری در بخش صادرات در صدد توسعه و تقویت بازار صادراتی هستیم .

وی در ادامه افزود: در حال حاضر محصولات گروه فولاد مبارکه به ۵۰ کشور صادر می شود و صادرات به کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد.همچنین در سال جاری به دنبال شناسایی بازار و مشتریان جدید در شرق آسیا و آفریقا هستیم تا از این طریق بتوانیم  ارتباطات خود را گسترش داده و شاهد افزایش میزان صادرات باشیم.

چالش‌ جدی فولاد مبارکه حضور شرکت‌های کوچک در حوزه صادرات است

علیرضا منصوری، مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در جمع اصحاب رسانه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، با اشاره به هدف‌گذاری صادراتی شرکت در سال۱۴۰۴ گفت: در سال جدید، معادل ۱۲.۳ هزار دلار برنامه‌ریزی صادراتی داریم، اما در درجه اول تلاش ما این است که نیاز بازار داخلی ایران را به طور کامل تأمین کنیم و پس از آن، با توجه به ظرفیت‌های موجود، صادرات محصولات فولادی را دنبال خواهیم کرد.

منصوری با تأکید بر اینکه همواره بین ۱۵ تا ۳۰ درصد محصولات فولاد مبارکه صادر می‌شود، افزود: مقاصد صادراتی ما در طول زمان با توجه به نوع محصول و شرایط بازار تغییر کرده است. در مقطعی، بزرگ‌ترین مقصد صادراتی ما اروپا بود؛ اما در سال‌های اخیر، کشورهای شرق آسیا در صدر بازارهای هدف ما قرار دارند و پس از آن، بازار کشورهای منطقه خاورمیانه و سپس اروپا قرار می‌گیرند و تاکنون محصولات ما به بیش از ۵۰ کشور جهان صادر شده است.

آسیب شرکتهای کوچک در شرایط تحریمی بیش از شرکتهای بزرگ بود

وی درباره مهم‌ترین چالش‌های صادراتی در شرایط تحریمی کشور گفت: در این زمینه با وزیر صمت نیز گفتگو کرده‌ایم. ایشان اعلام کردند که به‌صورت جدی پیگیر رفع این چالش‌ها هستند. البته باید بگویم که این مسائل موضوع جدیدی نیست و ریشه آن‌ به سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ بازمی‌گردد و اوج آن در سال ۱۳۹۷ رقم خورد. اکنون هم شرایط مناسبی نداریم، اما هرگز نگفته‌ایم که تحریم‌ها ما را از صادرات بازداشته‌اند. ما همواره با اتخاذ روش‌های مختلف، صادرات محصولات را ادامه داده‌ایم.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: یکی از چالش‌های جدی ما، حضور شرکت‌های کوچک در حوزه صادرات است که آشنایی کافی با شرایط بازار جهانی ندارند. این شرکت‌ها، بدون تجربه و دانش کافی وارد بازار می‌شوند و موجب کاهش سطح قیمت‌ها و آسیب به اعتبار برند ملی می‌گردند. ما سال‌ها برای تثبیت جایگاه محصولات ایرانی در بازارهای جهانی تلاش کرده‌ایم و نباید اجازه داد که این تلاش‌ها از بین برود.

با محدودیت در بخش حمل و نقل و توسعه بنادر روبرو هستیم

منصوری با اشاره به مشکلات زیرساختی گفت: ما در کشور از ظرفیت‌های بالایی برخورداریم، اما در حوزه‌هایی مثل آب یا حمل‌ونقل، هنوز به اندازه کافی فکر نشده است. بویژه در بحث توسعه بنادر، با محدودیت‌ و چالش هایی مواجه هستیم.

مدیر صادرات شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حال حاضر، عملاً تنها بندر قابل اتکاء برای صادرات ما بندرعباس است و کمبود زیرساخت‌های بندری و همچنین مسئله کشتی‌ها که گاهی به دلیل تحریم یا عدم صرفه اقتصادی در بنادر می‌مانند، باعث تحمیل هزینه‌های سنگینی به شرکت‌ها می‌شود و این موضوع رقابت‌پذیری ما را کاهش می‌دهد و باید به صورت جدی به آن رسیدگی شود.

در ادامه و در حاشیه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ، حامد حسین ولی بیک معاون مالی اقتصادی گروه فولاد مبارکه نیز با اشاره به افزایش نرخ دلار توافقی ، در خصوص برنامه های شرکت برای حفظ و پایداری سودآوری در سال جاری گفت: با توجه به اینکه بحث مذاکره در سطح کلان بر صادرات شرکت ها از جمله فولاد مبارکه تاثیر دارد ، سناریوهای مختلفی برای سال جدید پیش بینی کرده ایم .برای مثال کاهش بهای تمام شده یکی از موضوعاتی است که در سناریوها دیده شده است که می تواند تاثیری خوبی در حفظ و پایداری سود شرکت داشته باشد.

وی در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت برای سال جاری نیز گفت : در سال های گذشته بین ۱۰تا۲۰درصد سود شرکت بین سهامداران تقسیم می شد و مابقی برای اجرای طرح های توسعه ای ،به عنوان افزایش سرمایه از محل سود انباشته به سرمایه سهامداران افزوده می شد . اما در سال های اخیر که بخشی از سهام شرکت به عنوان سهام عدالت در اختیار مردم قرار گرفته است این روند تاحدی تغییر یافته است و بخش بیشتری از سود شرکت به عنوان سود نقدی بین سهامداران تقسیم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو