این سخنان را مهندس محمد رضا زنگی آبادی مدیرعامل کرمان پتک در گفت و گو با خبرنگار ما مطرح کرد.مهندس زنگی آبادی که از سال ۱۴۰۱ مدیر عامل این شرکت شده است در ادامه گفت :این شرکت در سال ۱۳۶۱ در زمینه راه و ساختمان و آسفالت ثبت شده و دارای گرید۱ است. این شرکت به مانند بسیاری از شرکتهای خصوصی جهان به صورت خانوادگی اداره میشود
مهندس محمد رضا زنگی آبادی میگوید: شرکت کرمان پتک بیش از ۱۰۰ پروژه احداث راه را در کرمان به انجام رسانده که حاصل آن بیش از ۲۰۰ کیلومتر آسفالت راههای اصلی، فرعی و روستایی در دیار کریمان بوده است.
مدیرعامل و رییس هییت مدیره کرمان پتک افزود: در حال حاضر سه پروژه را در دست اقدام دارند که اولین آن برای شهرداری کرمان به وسعت ۶۰۰ هزار متر مربع است که حدود ۱۰۰ هزار متر مربع را آسفالت ریزی کردهاند و کار همچنان با سرعت در حال انجام است. دومین پروژه نیز با اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بابت احداث کمربندی امام رضا بسته شده که کمربندی غربی کرمان حدفاصل چترود تا کارخانه سیمان بسته شده به طول ۳۰ کیلومتر که حدود ۱۵ کیلومتر آن زیر ترافیک رفته و سومین پروژه نیز با بنیاد مسکن در طرح هادی بسته شده که شامل آسفالت ریزی برای راههای منتهی به ۳ روستا در استان کرمان میشود.
مهندس محمد رضا زنگی آبادی ادامه داد: در شرکت کرمان پتک و کارخانه آسفالت متعلق به آن برای ۸۷ کارگر اشتغال مستقیم صورت گرفته و برای آنان هر ماه لیست بیمه رد میشود. و در این کارخانه حدود ۵۰ ماشین آلات سنگین مربوط به راه سازی تملکی وجود دارد.
مدیرعامل و رییس هییت مدیره کرمان پتک در خصوص مشکلات و موانع مربوط به شرکتهای پیمانکاری مانند کرمان پتک هم گفت: مشکل سوخت همچنان برای ما وجود دارد و سوخت را به نحوی سخت و دشوار تهیه میکنیم و قیر را آزاد خریداری میکنیم. ولی همچنان عمدهترین مشکل مربوط به تسویه حساب است که مثلا برای یک پروژه راه ۶۰ میلیارد تومان صورت وضعیت رد شده ولی تاکنون ۲۰ میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده است. و اگر اعتبارات به موقع تخصیص یابد شرکتهای پیمانکاری مانند کرمان پتک هم قادر به ادامه فعالیت خواهند بود ضمن آنکه همین تزریق ناچیز اعتبارات هم از سوی کارفرمایان دولتی با طی کردن هفت خوان بروکراسی اداری طی میشود که نه تنها زمانبر است بلکه با توجه به تورم روزافزون فعلی سود حاصله از کار را هم میبلعد.
مهندس محمد رضا زنگی آبادی ادامه داد: در بحث سوخت هم ما با همین مشکل روبرو هستیم. مثلا اگر ۱۰۰۰ لیتر سوخت برای ما در نظر گرفته شود نهایتا ۳۰۰ لیتر پرداخت خواهد شد و مابقی را باید به صورت آزاد تهیه کنیم و همین امر هزینههای سنگینی را برای ما ایجاد میکند.
به گفته مدیرعامل و رییس هییت مدیره کرمان پتک، این شرکت آمادگی کامل دارد تا در استانهای دیگر هم به عنوان پیمانکار در عرصه سازندگی راههای کشور مشارکت کند چراکه توان بسیار خوبی به لحاظ امکانات سخت افزاری شامل ماشین آلات و ساخت آسفالت را در اختیار دارد.
مهندس محمد رضا زنگی آبادی افزود: تعدیلهای سازمان مدیریت به هیچ عنوان پوشش مناسبی را در راستای کم کردن فشار اقتصادی بر شرکتهای پیمانکاری با توجه به شرایط تورم سنگین فعلی ایجاد نمیکند. چراکه با توجه به تورم بالغ بر ۴۰ درصدی فعلی که خود سازمان برنامه و بودجه و مراکز آماری آن را تایید میکنند، شاخصههایی که برای تعدیل در نظر میگیرند هیچ تناسبی با وضعیت فعلی ندارد. و جالب است که در همین موضوع قیر قیمت سه ماه پیش هر تن ۱۶میلیون تومان بود که الان به هر تن ۲۴ میلیون تومان رسیده است. و همین عوامل باعث شده که شرکت کرمان پتک از اول سال به مدت ۷ ماه تعطیل بود.
مدیرعامل و رییس هییت مدیره کرمان پتک گفت: اگر وضعیت به همین شکل اسف ناک به پیش برود شرکت کرمان پتک نیز به سرنوشت تلخ بسیاری از شرکتهای پیمانکاری کشور در خصوص تعطیلی کامل مبتلا خواهد شد. مثلا در همین قرارداد ۲۰۰ میلیاردی با شهرداری کرمان با این که خودمان قیر آزاد هم خریداری کردیم و حدود ۷۰ میلیارد تومان از تعهداتمان را اجرا کردهایم هنوز کوچکترین دریافتی از شهرداری کرمان نداریم. البته این قرارداد به صورت تهاتر زمین است ولی تاکنون حتی یک متر زمین هم به ما بابت همین ۷۰ میلیارد تومان طلب واگذار نشده است. که تازه اگر هم بخواهند زمین بدهند باید آن را در مزایده بگذارند بعد ما در مزایده شرکت کنیم و با بالاترین قیمت برنده شویم که روی کاغذ همین پروسه مدتها زمان خواهد برد و کفاف مخارج ما را نمیدهد و انتهای کار هم مشخص است. «تعطیلی شرکت.»
مهندس محمد رضا زنگی آبادی در پایان گفت: از قرارداد راه و شهرسازی هم که حدود ۴۰ میلیارد طلب داریم تازه اگر بخواهند اوراق بدهند آن را باید در بورس ۲۰درصد زیر قیمت به فروش برسانیم که عملا سود کارمان را از بین بردهایم.