به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری میتواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد. اشجعی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلتها گفت: «معاینه فنی نمیتواند از تردد موتورسیکلتهای فرسوده جلوگیری کند چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلتهای فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری میتوان به راحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلتهای کاربراتوری دقیق نخواهد بود.»
او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلتها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستمهای سوخت انژکتوری دانست و گفت: «طرحهایی هم در زمینه جایگزینی سیستمهای سوختی موتورسیکلتها از سوی سازمانها ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از این طرحها شهرداری تهران ادعا کرده قصد دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.»