اکو رسانه

سواد گردشگری کلید واژه‌ای مهم در صنعت گردشگری است

یک استاد دانشگاه گفت: رویکرد گردشگری در معنویت تنها سفر به مکانهای مقدس یا مذهبی نیست بلکه شامل سفر به طبیعت نیز می شود تا ارتباط با طبیعت و احساس تعامل با محیط زیست را تقویت کند.در واقع رویکرد گردشگری در معنویت فرصتی برای تأمل و خودآگاهی فراهم می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد تا بر مسائل زندگی و معنویت خود تأمل کنند.

به گزارش خبرنگار ما، گردشگری به عنوان یک فعالیت فرهنگی و اجتماعی، به سرعت به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از افراد به دنبال تجربیات ماجراجویانه و فهم فرهنگ‌های جدید هستند، برخی دیگر به دنبال ارتقاء جانبه های روحی و معنوی زندگی خود از طریق سفر می‌گردند. دراین میان کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت به‌عنوان یک پل ارتباطی بین محققان، صنعتگران گردشگری و علاقمندان به مسائل روحی و معنوی، فرصتی مناسب برای به‌اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها و دانش‌های جدید در این زمینه فراهم می‌کند.

سید سعید هاشمی (رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ) درباره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت گفت: رویکرد گردشگری در معنویت یک نوع خاص از سفر است که در ارتباط با جوانب روحی، معنوی و فرهنگی تأکید دارد. در این نوع گردشگری، افراد به دنبال تجربیات و سفرهایی هستند که نه تنها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا فرهنگ‌ها و مکان‌های جدید را بشناسند، بلکه به دنبال افزایش آگاهی روحی و معنوی خود نیزتلاش می کنند. این نوع گردشگری به انسان‌ها فرصت می‌دهد تا با عمق بیشتری به زندگی و وجود خود نگاه کنند و ارتباط عمیق‌تری با دیگران و محیط زندگی برقرار کنند.

او خاطرنشان کرد: رویکرد گردشگری در معنویت  تنها سفر به  مکانهای مقدس یا مذهبی نیست بلکه شامل سفر به طبیعت نیز می شود تا ارتباط با طبیعت و احساس تعامل با محیط زیست را تقویت کند.در واقع رویکرد گردشگری در معنویت  فرصتی برای تأمل و خودآگاهی فراهم می‌کند و به افراد این امکان را می‌دهد تا بر مسائل زندگی و معنویت خود تأمل کنند.

هاشمی تاکید کرد: رویکرد گردشگری در معنویت  کلید واژه ای است که به عنوان یک شاخه مهم از صنعت گردشگری، به افراد فرصت می‌دهد تا فراتر از تجربه‌های تفریحی معمولی بروند و تأثیرات عمیق‌تری از سفر به دست آورند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در پاسخ به اینکه خروجی سه دوره قبل کنفرانس به چه شکلی بوده است، تاکیدکرد: خروجی جدی که از کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به دست آمده، همین ادبیات مشترکی است که در دنیا شکل گرفت و ما را به اصول و ایدئولوژی هایی نزدیک کرده و به تعمق وامی دارد. امادر حوزه سیاست گذاری،  تبدیل و تدوین سندی که از این کنفرانس بتوان به حوزه بالادستی رساند، هنوز خروجی نداشته ایم.

رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ با اشاره به اهمیت کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت به میزبانی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در سفر سه بخش قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر راداریم و اصطلاحی که به تازگی در این میان به وجود آمده است ، سوادگردشگری است.

وی گفت: یکی از مشکلات جدی در کشور این است که بدون مطالعه و بدون هدف سفر می کنیم ، بنابراین سوادگردشگری اهمیت زیادی دراین زمینه دارد، زیرا افراد با داشتن اطلاعات کافی، می‌توانند سفرهای بهتری را برنامه‌ریزی کرده و از تجربیات بهتری بهره‌مند شوند. همچنین، این موضوع می‌تواند به توسعه پایدار و ارتقای صنعت گردشگری کمک کند.

هاشمی افزود: در راستای این فرهنگ سازی متاسفانه کار چندانی نشده است اما  سعی کردیم، پایان نامه هایی را در دانشگاه علمو فرهنگ به سمت سواد گردشگری هدایت کنیم.

هاشمی گفت: حضور در کنفرانس ها و شرکت در آن ها می تواند یادگیری و آموختن دانش  را در پژوهشگران و دانشجویان تقویت کرده و به ویژه به پیشرفت علم کشور نیز کمک می کند.این درحالی است که گردشگری علمی در  کشور ما بسیار کمرنگ شده است.

وی در خصوص انتخاب محورها و هدف  چهارمین دوره کنفرانس گردشگری و معنویت عنوان کرد: محورها در این دوره براساس سلامت معنوی خانواده جوانان و جامعه شکل گرفته است ، درواقع خلاء هایی در بین جامعه دیده شد و محورها برآن اساس شکل گرفت.

گردشگری ارزان را راه اندازی کنیم

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران  در پاسخ به اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم مساعد نبوده و سفر از سبد خانواده ها خارج شده است، پس چطور میتوانیم به گردشگری ومعنویت توجه کنیم،عنوان کرد: اینهنر ماست که گردشگری ارزان را راه اندازی کنیم و دولت نیز باید کمک کند .در هرحال باتوجه به اینکه  امروزه زندگی ماشینی برای همه ما ،شرایط روحی خاصی را ترسیم کرده است، باید سفر را هرچند کوتاه ، ارزان در این سبد بگنجانیم.

هاشمی افزود: به نظر  دولت و بخش خصوص باید گردشگری ارزان را راه  اندازی کرده و به پیشبرد این هدف کمک کند که این موضوع کمک جامعه محلی –دولت  و بخش خصوصی را می طلبد، بنابراین بر اساس شرایط جامعه باید سیاست ها و برنامه ریزی هایی را داشته باشیم .

وی تاکید کرد: همچنین با در نظر گرفتن شرایط محیطی و تغییراتی که در مباحث مختلف داریم ،مدیران ارشد دولتی باید دراین خصوص تمهیداتی را در نظر بگیرند و اینها از جنس پیشگیری هایی در حوزه گردشگری است که می تواند به جامعه خدمت بدهد.

ورود گردشگران اروپایی به ایران نزدیک به صفر است

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در پاسخ به اینکه وضعیت منطقه در حالت خاصی قرار دارد، دراین صورتگردشگری ایران به کجا خواهد رسید؟گفت: احساس امنیتیکی از عوامل مهم در توسعه صنعت گردشگری است. در این زمینه، ایران به عنوان یک کشور با تاریخ و فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و همچنین مردم مهمان‌نواز، با ویژگی‌هایی که تجربه گردشگران را بهبود می‌بخشد، شناخته می‌شود. بنابراین شرایط منطقه می تواند روی بحث گردشگری ایران موثر باشد تا جایی که م یتوان گفت؛امروز گردشگر اروپایی ما نزدیک به صفر است.

هاشمی تاکید کرد: درنهایت بخش جدی این موضوع رسانه است . تصویریک کشور در رسانه‌های خارجی نقش بسزایی در تعیین تصمیم گردشگران بین‌المللی دارد و راهکار اصلاح این تصویر نیز تعاملات و سیاست های اتخاذ شده در کشور است.

این استاددانشگاه در پایان تاکید کرد: اگر در سیاست های کلان مان خط مشی و تعاملات با سایر کشورها را جدی بگیریم تا این ارتباط برقرار شود و من حس می کنم این  تعاملات و راتباطات به خوبی انجام نمیشود اما از این قبیل کنفرانسهای بین المللی نیز می تواند این تعاملات و بستر سازی ها را ایجاد کند که بر اساس پایه های علمی است .

«چهارمین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی» سه شنبه۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

پذیرش آگهی

چاپ انواع آگهی روزنامه های کثیرالانتشار

پاسخگویی 24 ساعته

پذیرش تلفنی 66973817-021