وی درباره واردات لاستیک گفت: واردات تایر با نرخ ارز نیمایی انجام شده است و این همان ارزی است که تولیدکنندگان لاستیک برای خرید مواد اولیه دریافت میکنند. همچنین تعرفه واردات لاستیک هم معادل تعرفهای بوده است که از تولید کنندگان برای واردات مواد اولیه دریافت میشود، این موضوع آسیب قطعی به تولید کنندگان وارد میکند.
تنها ادامه داد: برای این واردات نیاز سنجی نشده بوده است. همچنین بر اساس اطلاعاتی که دارم، قسمت عمده لاستیکهای وارداتی هنوز وارد بازار نشده است و شایان ذکر است که با ورود این محصولات قطعا بازار لاستیکهای تولید داخل بهخصوص در رینگ ۱۵ اینچ دچار مشکلات شدیدی خواهد شد به طوریکه هیچ خریداری برای لاستیکهای تولیدی نباشد.
مقصر کمبود لاستیک خودرو عدم تخصیص ارز بود
سخنگوی انجمن صنعت تایر گفت: تنشی که در تولید لاستیک خودرو اتفاق افتاد و موجب کمبود تایر در تابستان سال جاری شد به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز به تولید کنندگان تایر به منظور واردات مواد اولیه بود. اگر ارز به موقع به تولیدکنندگان اختصاص مییافت، این مشکل به وجود نمیآمد.
وی تاکید کرد: تاخیر در اختصاص ارز موجب کاهش تولید تایر و تغییر برنامههای تولیدی برای استفاده از مواد اولیه داخلی شد و به همین علت کاهش عرضه در برخی سایزهای تایر خودرو اتفاق افتاد. تخصیص ارز به تایر سازان از بهمن ماه ۱۴۰۱ تا اواسط تابستان سال جاری به صورت قطره چکانی بود و تایرسازان چارهای برای خرید وتامین مواد اولیه نداشتند. حالا سوال اینجاست اگر ارز برای واردات تایر داریم، چرا به تولیدکنندگان تایر ارز، نمیدهند؟
ممکن نیست لاستیک بین تولید و عرضه گم شود
تنها تاکید کرد: بسیار بعید است که تایرهای تولیدی در کارخانجات در مسیر عرضه از دسترس مصرف کنندگان خارج و به اصلاح گم شود؛ چراکه کارخانهها زمانی که به توزیع کنندگان تایری را تحویل میدهند، مشخصات دریافت کننده را در سامانه به تفکیک سایز ثبت میکنند. مقادیر ثبت شده توسط این فرد صاحب بنگاه توزیع نیز در حساب وی قرار میگیرد و پس از ثبت مشخصات خریدار از حساب وی کسر میشود.
وی ادامه داد: ارگانهای متعددی نیز بر توزیع تایرها نظارت دارند، از جمله ستاد تنظیم بازار و پلیس امنیت اقتصادی که چند وقت اخیر به شدت هم روی این موضوع حساس شده است. باورم نمیشود که کسی در حجم وسیع توانایی دورزدن این سیستم را داشته باشد./آنا