آیا خودروی برقی نیازی به اگزوز دارد؟
نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران روز گذشته با حضور عباس علیآبادی، وزیر صمت، افتتاح شد. این نمایشگاه تا امروز جمعه، ۲۶ آبان ۱۴۰۲، ادامه دارد. روز گذشته در حالی ری رای تمام برقی شرکت ایران خودرو توسط علی آبادی رونمای شد که در طراحی آن نکات عجیبی به چشم می خورد که از جمله آن می توان به استفاده از دو خروجی اگزوز در این خودروی برقی اشاره کرد. گویا اکنون ایران خودرو قصد دارد با تولید دود از خودروی برقی صنعت خودروی جهان را از تولیدات خود حیرتزده کند.
جدا از بحث ها و حواشی که بر سر عرضه نسخه بنزینی ری را پیش آمده و ایران خودرو نتوانسته پس از گذشت چندین سال، این کراس اوور ایرانی را وارد بازار کند، حال این شرکت خبر از عرضه نسخه تمام برقی آن می دهد.
با رونمایی ری را برقی ایران خودرو در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، حواشی بسیاری نیز بر سر این نسخه پدید آمد. در نمای جلو، درزهای موجود در بخش درب موتور و همچنین چراغ های نه چندان جالب دی لایت، نارضایتی بسیاری از سمت بازدیدکنندگان به وجود آورد.
نکته عجیب خودرو در بخش پشتی آن نهفته است. با وجود اینکه ایران خودرو ادعا می کند که نسخه برقی را به نمایش عموم گذاشته، بخش جلو پنجره حذف شده و برچسب های خودروی پاک در سراسر آن به چشم می خورد اما دو خروجی اگزوز کرومیرنگ، دقیقاً همانند نسخه بنزینی در بخش پایین سپر دیده میشود که معلوم نیست خودروی برقی، چرا باید خروجی دود داشته باشد.
البته شرکت ایران خودرو اعلام کرده که نسخه برقی ری را، نمونه آزمایشی محسوب می شود و احتمالاً در زمان عرضه خودرو، تغییراتی روی آن اعمال شود؛ اما همین دلیل هم توجیهی بر حذف نکردن اگزوز نسخه بنزینی نیست. خودرویی که پیشرانه و مشخصات فنی آن از سوی ایران خودرو مشخص شده، دلیلی ندارد که چنین اهمالکاری در حضور وزیر صمت داشته باشد.
البته این اولین گاف ایران خودرو در زمینه خودروهای برقی نبوده و در نمایشگاههای پیشین خودرویی نیز مثالهایی از محصولاتی همچون تارا به چشم میخورد که این شرکت، صرفاً با چسباندن نام برقی، محصول جدیدی را رونمایی کرده بود.
در ماجرای نمایش ریرا هم یا ایران خودرو همان نسخه بنزینی را به نام برقی به نمایش گذاشته و یا هنوز طراحان بزرگترین شرکت خودروساز ایرانی اطلاع ندارند که خودروی برقی دودزا نیست و نیازی به استفاده از اگزوز ندارد.
منبع: تجارت نیوز